RDI™ - częste pytania (FAQ)

Czy program RDI® można prowadzić z dzieckiem w każdym wieku?

RDI® można prowadzić z dzieckiem w każdym wieku, niezależnie od stopnia funkcjonowania, gdyż bardzo indywidualnie określa się cele do pracy. Wiadomym jest, jak w przypadku każdej innej terapii, że im dziecko jest młodsze, tym lepiej, niemniej jednak rezultaty pracy w RDI® widać u osób w każdym wieku.

Ile dziennie trzeba pracować z dzieckiem?

Nie ma określonego czasu, jaka jest wymagana w programie. Im więcej go jest, tym więcej okazji do pracy można znaleźć. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że jeśli rodzice spędzają z dzieckiem tylko 30 minut dziennie, realizowanie RDI® jest mało celowe a efekty mogą nie być takie, jakich oczekują rodzice.

Co to jest system uczenia się RDI_LS®?

System uczenia się RDI_LS® to nowoczesne narzędzie internetowe, w którym każde dziecko ma swoje indywidualne konto z loginem i zabezpieczone hasłem, i do którego maja dostęp jedynie rodzice i konsultant. Poprzez ten system odbywa się cała współpraca pomiędzy konsultantem a rodzicami, inna niż konsultacje „na żywo”. To tu rodzice umieszczają swoje filmy oraz inne prace domowe. Konsultant analizuje nadesłane materiały i odsyła informacje zwrotne. System jest bardzo dobrze zabezpieczony i nikt, kto nie ma dostępu do konta, nie może zobaczyć żadnego filmu, czego często obawiają się rodzice, myśląc, że wygląda to podobnie do you tube.

W systemie rodzice mają także dostęp do tzw. e-learningów, czyli wykładów połączonych z prezentacją slajdów, webinarów i czatów. W ramach systemu jest także forum dla rodziców oraz mnóstwo różnego rodzaju materiałów.

Dodatkowym elementem, bardzo cenionym przez rodziców, jest tzw. biblioteka, w której znajdują się filmy nadesłane przez tych rodziców, którzy zechcieli udostępnić swoje nagrania społeczności RDI®, a na których to filmach można obejrzeć, jak inni pracowali nad tym samem obiektem co dana rodzina. Stanowi to doskonałe źródło inspiracji i motywacji. System jest skonstruowany w języku angielskim, jednakże cała komunikacja pomiędzy mną a rodzicami ze mną współpracującymi odbywa się, oczywiście, po polsku.

Czy program RDI® można prowadzić z każdym dzieckiem?

RDI® można prowadzić z każdym dzieckiem, ale nie z każdym rodzicem. Ponieważ program wymaga systematyczności i zaangażowania, nie każdy rodzic potrafi się w nim odnaleźć. RDI® jest dla tych rodziców, którzy chcą odgrywać podstawową rolę w rozwoju swojego dziecka oraz są gotowi przyjrzeć się sobie bliżej w tej roli, jaką jest bycie rodzicem.

Co obejmuje współpraca z konsultantem?

  • Regularne (1 raz/tydzień lub 1 raz/2tyg) konsultacje połączone ze stałym szkoleniem rodziców do pracy z dzieckiem.
  • Ocenę dziecka, powtarzaną co 6 miesięcy w celu monitorowania zmian oraz wytyczania dalszych celów w pracy.
  • Analizę materiałów wideo oraz informacje zwrotne odnośnie pracy rodziców z dzieckiem.
  • Edukację rodziców.
  • Bieżące monitorowanie postępów dziecka i modyfikację pracy w zależności od potrzeb
  • Wsparcie dla rodziny.
  • Stały kontakt z konsultantem.

Po co są obiekty rodzicielskie?

Obiekty rodzicielskie służą skupieniu się rodziców na nich samych i budowaniu ich kompetencji. Podzielone są na 6 etapów, z czego pierwsze to intensywna edukacja oraz gotowość do pracy. Rodzice stale doskonalą swoje umiejętności w byciu przewodnikiem dla dziecka, gdyż wspólnym celem jest ich usamodzielnienie się w pracy.

Co to są obiekty dla dziecka?

Obiekty to cele w pracy. Małe cegiełki na drodze rozwoju dziecka. Umiejętności umysłu, które trzeba u dziecka wykształcić. Obiekty dla dziecka podzielone są na 12 etapów, z których każdy odpowiada w przybliżeniu jednemu rokowi rozwojowemu. W obrębie każdego etapu jest wiele obiektów.

Czy to znaczy, że trzeba przejść wszystkie 12 etapów? Niekoniecznie. Celem RDI® jest przywrócenie dziecka na właściwą ścieżkę rozwojową. U niektórych dzieci udaje się to wcześniej, u niektórych później, u niektórych się nie udaje. Wszystko zależy od dziecka i od rodziców.

Zasada mówi, że pracuje się nad jednym obiektem w danym czasie i w ciągu całego dnia rodzice wynajdują okazje, by móc go realizować. Jednocześnie rodzice mają do pracy jeden obiekt dla dziecka i jeden obiekt rodzicielski.

Przykładowy obiekt z poziomu 1: dziecko odkrywa, że kiedy nie wie, jak rozumieć sytuację/bodziec, może się zwrócić do rodzica po informację.

Jak szybko można spodziewać się zmian po rozpoczęciu programu?

Zwykle rodzice zauważają zmiany w pierwszych dwóch miesiącach od rozpoczęcia programu, a czasem nawet wcześniej. Pierwszym elementem w programie jest praca nad komunikacją i samo to przynosi duże zmiany. Ponadto rodzice zaczynają wykonywać z dzieckiem różne czynności pod dyktando konsultanta i w nich także pojawiają się sukcesy. Stanowi to ogromną motywację dla rodziców do dalszej pracy.

Jak monitoruje się postępy dziecka?

Postępy dziecka monitorujemy na bieżąco za pośrednictwem nagrań wideo z pracy nad poszczególnymi obiektami, na podstawie relacji rodziców oraz na podstawie oceny RDA® (Relationship Development Assessment®), przeprowadzanej minimum raz w roku.

Czy można łączyć RDI® z innymi terapiami?

RDI® można łączyć z innymi terapiami, o ile nie kłócą się z nim w podstawowych założeniach. Z powodzeniem RDI® można połączyć z terapią integracji sensorycznej, HANDLE®, treningiem uwagi słuchowej czy terapią logopedyczną. Również diety są szeroko rozpowszechnione wśród rodziców stosujących RDI®.

Czy będąc w programie RDI® dziecko może uczęszczać do szkoły lub przedszkola?

Absolutnie tak. Nie ma przeciwwskazań, żeby dziecko chodziło do szkoły czy przedszkola, aczkolwiek część rodziców wybiera dla swoich dzieci model nauczania domowego. Jeśli dziecko uczęszcza do placówki edukacyjnej, ważne jest, by nie spędzało tam czasu do późnego popołudnia, gdyż wtedy zabraknie go na RDI®.

Czy można uczestniczyć w programie jeśli mieszka się daleko od Konsultanta?

Można. Konsultacje odbywają się wówczas za pośrednictwem skype’a, zaś praca poprzez system RDI_LS® przebiega tak samo, jak w przypadku rodziców mieszkających w pobliżu konsultanta. Z dzieckiem trzeba pojawiać się okresowo na badanie RDA®.

Czy trzeba znać język angielski, żeby prowadzić program RDI®?

Nie trzeba znać angielskiego, gdyż konsultacje i całą współpraca pomiędzy mną a rodzicami odbywa się po polsku. Niemniej jednak rodzice znający język angielski mają większe możliwości korzystania z dobrodziejstw systemu, takich jak webinary czy e-learningi.

Co jest potrzebne, by móc realizować RDI®?

  • Kamera wideo
  • Dobre łącze internetowe, najlepiej stałe
  • Systematyczność w pracy z dzieckiem i konsultantem
  • Zaangażowanie
  • Czas z dzieckiem
Subskrybuj bezpłatny magazyn W Drodze… i dowiedz się, jak radzić sobie z otoczeniem mając dziecko z autyzmem
captcha 

Wskazówka dla rodziców dzieci z autyzmem

Zagospodaruj swój czas. Może znajdziesz więcej czasu na zabawę z dzieckiem albo dla siebie.

Aktualności

Ostatnie szkolenia w 2017 roku


17-18 listopada Poznań
VII Spotkanie na Tak – (Nie)Dyrektywnie
info i zapisy

26 listopada Warszawa
Szkolenie HANDLE® I stopnia
info i zapisy

9-10 grudnia Koszalin
Bardzo praktyczny 2-dniowy warsztat "Jak wieść zwyczajne życie z autzymem w tle"
Info i zapisy

Znajdź nas na Facebooku

 
Copyright © 2017 Centrum Rozwoju Relacji Droga Maria Dąbrowska-Jędral. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.