W Drodze... nr 40

15 stycznia 2013

 

W Drodze... to BEZPŁATNY magazyn dla rodziców dzieci z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, zawierający proste wskazówki, jak skutecznie wspierać rozwój dziecka i dbać o siebie, by podnosić jakość zycia całej rodziny.

Zapisz się, by dostawać magazyn
„W Drodze...”
 

Notka od Marii...

Witaj wiosennie! Nie wiem, jak jest w Twoim przypadku, ale dla mnie wiosna to zawsze czas zmian. Przede wszystkim w moim myśleniu. Takie wiosenne porządki w głowie, o których już kiedyś pisałam. Zachęcam Cię gorąco do zweryfikowania tego, co w Twoim sposobie myślenia i postrzegania świata Ci służy i co warto zachować oraz co dawno służyć przestało albo nigdy nie służyło i czas zastąpić nowym.

Niedawno wróciłam z Wrocławia, gdzie prowadziłam szkolenie HANDLE®. Było wspaniale. Świetna atmosfera, zaangażowani ludzie, dobra praca przez cały dzień. Ostatnie szkolenia na południu Polski (Wrocław, Wola Rzędzińska, Błażowa) obfitują w profesjonalistów, co cieszy szczególnie. Któryż bowiem rodzic nie marzy o uważnym, podmiotowym traktowaniu swojego dziecka. Ponadto nauczyciele i terapeuci mają wielki zakres wpływu, jako że kontaktują się z rodzicami i ich dziećmi i to oni powinni nieść wiedzę oraz wgląd oraz uczyć rodziców.

Dziś dalszy ciąg rozważań o alternatywnej komunikacji, tym razem bardziej pod kątem nauczycieli.

Wiosennie…

Życzę Ci, jak zwykle, chwili zwolnienia, zatrzymania i popatrzenia na siebie z boku. Kiedy popatrzysz, życzę Ci, żebyś zobaczyła zadowoloną Kobietę, która pomimo trudów i codziennych wyzwań może z całą pewnością powiedzieć, że lubi swoje życie.

Uczmy się HANDLE® na wiosnę!

Już 21-22 maja oraz 24-25 maja szkolenie HANDLE® II stopnia.

Do Polski przyjeżdża Sean Williams, znakomity wykładowca i praktyk HANDLE.
W czasie tego dwudniowego szkolenia Sean będzie omawiał każdy z elementów układu nerwowego, analizował jego funkcjonowanie, omawiał powiązania oraz proponował ćwiczenia, które możesz zastosować, by regulować jego funkcjonowanie.

A jak wszyscy zaznajomieni z HANDLE wiedzą, NIC NIE DZIAŁA W ODDZIELENIU OD RESZTY, wpływa na siebie, od siebie zależy i jest ze sobą powiązane, regulowanie jednego elementu wpływa na inne.
W HANDLE sięgamy do przyczyny, do miejsca, w którym zaczyna się trudność i tu właśnie rozpoczynamy nasze oddziaływanie.

Podczas kursu umocnisz w sobie myślenie HANDLE.
Utrwalisz fundamenty i filozofię, którą poznałaś na I stopniu szkolenia.
Będziesz mieć okazję przeżyć bardzo uczące doświadczenie.
Poskładasz wszystko to, co wiedziałaś do tej pory z różnych źródeł na temat układu nerwowego. Poznasz kolejne ćwiczenia.
Dostaniesz kolejną porcję inspiracji i motywacji do działania.
Wymienisz się dotychczasowymi doświadczeniami ze stosowania HANDLE z innymi.

To jedyne kursy HANDLE II stopnia w Polsce w tym roku!

21-22 maja w Błażowej k/Rzeszowa, zapisy ASPI Joanna Pyra, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

24-25 maja w Warszawie, zapisy Fundacja Rozwiązać Autyzm, formularz rejestracji tutaj.

Spotkajmy się przy HANDLE!

AAC jako narzędzie nauczyciela

Wielu nauczycieli broni się przed wprowadzeniem alternatywnej i wspomagającej komunikacji u swoich uczniów. Bo uczeń coś tam mówi, więc po co. Bo nie mają przekonania do słuszności metody. Bo nie wierzą w jej powodzenie. Bo to oznacza dla nich więcej pracy związanej z przygotowaniem pomocy do komunikacji (znaków, tablic, urządzeń). Bo nie wiedzą, jak się do tego zabrać.

Jak pisałam w poprzednim numerze magazynu, jest wiele niesłusznych mitów, które narosły wokół AAC i które przez różne osoby są skutecznie podtrzymywane.

Warto jednak pomyśleć o rozmaitych korzyściach wynikających z tego, że tę niełatwą sztukę AAC choć trochę opanujesz:

  • Ułatwisz swojemu uczniowi zrozumienie tego, o czym chcesz mu opowiedzieć, co chcesz z nim zrobić. Poparcie znakiem(symbolem) tego, o czym mówisz naprawdę zmienia rozumienie sytuacji. Duża część AAC to wspomaganie rozumienia przecież.
  • Umożliwisz swojemu uczniowi działanie, uczestnictwo. Możesz zacząć choćby od jednego przycisku na iPadzie czy tablecie, który może nacisnąć i „powiedzieć” w ten sposób. Możesz zacząć od jednego znaku, który Ci poda lub pokaże.
  • Zbudujesz w sowim uczniu motywację, bo mu pokażesz, że może, że potrafi. Nic nas bardziej nie cieszy, niż własne kompetencje. Świadomość, że potrafimy, że sobie radzimy, napędza do działania i sprawia, że chcemy więcej.
  • Ułatwisz mu zapamiętanie poszczególnych kroków w działaniu. Rozłożenie czynności na kolejne małe kroki i przedstawienie tego znakami naprawdę pomaga w realizacji zadania.
  • Nauczysz sprawstwa. Pokażesz mu, że może „wprawić” Cię w ruch. Uzmysłowisz prosty mechanizm: „mówisz, co chcesz i się dzieje”. Każdy z nas chce być zrozumiany. Twój uczeń też. Spraw, by stało się to i jego udziałem.
  • Ułatwisz jemu i sobie życie. Zgoda, najpierw trzeba się napracować i wszystko przygotować, ale z czasem będziesz to robić coraz szybciej a dzięki temu, że będzie wiedział i rozumiał, o co Ci chodzi, będzie lepiej współpracował.
  • Będziesz mieć satysfakcję, że Ci wychodzi. Tak jak Twój uczeń chce, żeby mu wychodziło, Ty też tego pragniesz. Chcesz, żeby się zadziało, żeby Wam wyszło to, co zaplanowałaś.
  • Będziesz mieć poczucie sensu. Kiedy widzisz, że człowiek się uczy, ze chce coraz więcej, że jest kolejny krok, że to wszystko gdzieś prowadzi, że Wam wychodzi masz głębokie przekonanie, że to, co robisz, ma sens. Każdy z nas potrzebuje poczucia sensu w życiu, w pracy, wszędzie.
Jeśli mi nie wierzysz na słowo, sprawdź.
Eksperymentuj, weryfikuj, zbieraj swoje doświadczenia. Dołącz do grona praktyków i wspieraj swojego ucznia wbrew temu, co inni myślą, że jest możliwe. Bo naprawdę wiele można zrobić.

Pozostań w kontakcie ze Stowarzyszeniem Mówić Bez Słów, które szerzy wiedzę na temat AAC w Polsce. http://www.aac.org.pl/

Jeśli chcesz się AAC dobrze nauczyć, wypatruj szkoleń z panią Aliną Smyczek, pedagogiem specjalnym i logopedą, która doskonale to robi i tego naucza. W Warszawie szkolenia z panią Smyczek organizuje Ośrodek Psychologiczny Przystań Szkraba. Informacje pod tym adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Skuteczna pomoc w apraksji mowy

Jeśli masz dziecko z apraksją mowy i próbowałaś rozmaitych sposobów, to oprócz alternatywnych metod komunikowania się koniecznie zapoznaj się z VML – uczeniem werbalno-motorycznym. Już w dniach 26-31maja w Fundacji Rozwiązać Autyzm będzie miało miejsce po raz pierwszy w Polsce szkolenie z metody VML, sposobu pracy z osobami z apraksją mowy. Szkolenia poprowadzi sam twórca VML dr Elad Vashdi.

Wszystkie informacje znajdziesz tutaj.

Skorzystaj z tej możliwości i ucz się od samego źródła. Elad Vashdi to znakomity praktyk, któy nauczy Cię, jak poprzez zabawę oraz interakcję z dzieckiem pracować nad mową. To niepowtarzalna możliwość zobaczyć mistrza w działaniu.


Subskrybuj bezpłatny magazyn W Drodze… i dowiedz się, jak radzić sobie z otoczeniem mając dziecko z autyzmem
captcha 

Znajdź nas na Facebooku

 
Copyright © 2017 Centrum Rozwoju Relacji Droga Maria Dąbrowska-Jędral. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.