W Drodze... nr 6

 

7 listopada 2010

 

W Drodze... to BEZPŁATNY magazyn dla rodziców dzieci z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, zawierający proste wskazówki, jak skutecznie wspierać rozwój dziecka i dbać o siebie, by podnosić jakość zycia całej rodziny.

Zapisz się, by dostawać magazyn
„W Drodze...”

Notka od Marii...

Poprzedni weekend upłynął mi bardzo intensywnie na szkoleniu z metody HANDLE, zorganizowanym przez Fundację Rozwiązać Autyzm
Miałam niewątpliwą przyjemność tłumaczyć to szkolenie i jak zawsze okazję, by nauczyć się czegoś nowego. A ja uwielbiam się uczyć.

Zawsze wzruszające jest dla mnie spotkanie z innymi rodzicami dzieci z autyzmem, którzy poszukują odpowiedzi dla swojego dziecka. Szczególne wrażenie zrobiła na mnie mama pewnego 28-latka, która cały czas szuka, nie ustaje w zadawaniu sobie i innym pytań. To niezwykły dar dla nas wszystkich, kiedy możemy od innych uczyć się determinacji i wiary, że odpowiedź gdzieś istnieje, nawet jeśli jeszcze nie udało nam się do niej dotrzeć.

Z wielką radością patrzyłam też na profesjonalistów różnego rodzaju, niektórych z ogromnym doświadczeniem, którzy przyjechali z najbardziej odległych zakątków Polski i którzy także stale szukają nowych rozwiązań dla swoich podopiecznych. Ogromne wyrazy uznania i dla nich.

Wielu spośród uczestników kursu wychodziło z zamyślonym wzrokiem, pełnym refleksji i nowych sposobów na pracę. To największa nagroda za pracę w organizowaniu tego typu przedsięwzięć.

5 najczęstszych błędów w komunikacji z dzieckiem z autyzmem

Już 17 Listopada o godz 22.00 
poprowadzę bezpłatne seminarium pt. 5 najczęstszych błędów popełnianych w komunikacji z dzieckiem z autyzmem.
Otworzy ono cykl szkoleń online poświęconych pracy nad komunikacją w autyźmie.
Teoria i dużo praktycznych wskazówek do zastosowania w codziennym życiu.

Już teraz zarezerwuj ten termin w swoim kalendarzu.
Niebawem otrzymasz wiadomość ze szczegółami.

Skup się na sobie, by osiągnąć sukces z dzieckiem

Ostatnio wspominałam nieco o etykietkach, które nadawane są naszym dzieciom i którym pozwalamy często wpływać na sposób, w jaki na nie patrzymy.

Autyzm, zaburzenia uwagi, nadpobudliwość, trudności w uczeniu się, itd. itd.
Całe mnóstwo!

Jednak jest masa innych etykietek, które na pierwszy rzut oka zdają się bardzo niewinne. Leniwy… nie chce mu się… złośliwy… potrafi a nie chce zrobić… zdolny ale leń… robi na złość…

Brzmi znajomo? A jakże! Któż z nas nie słyszał takich określeń? Często, co gorsza, sami je wypowiadamy na temat naszych dzieci. Przyjrzyjmy się zatem, jak to na nasze dzieci wpływa.

Ale najpierw…
wyobraź sobie, że idziesz chodnikiem obładowana zakupami. W każdej ręce trzymasz kilka siatek a w jednej z nich 30 jaj. Skupiasz się na tym, żeby donieść siatki i niespecjalnie monitorujesz otoczenie. Nagle ktoś wpada na Ciebie z impetem, wytrącając ci z ręki zakupy. Już wiesz, że wszystkie jajka szlag trafił. Klniesz pod nosem i myślisz sobie „co za baran!!!”. Sprawca wypadku mówi skruszony „przepraszam bardzo”. Podnosisz wzrok i widzisz…
Białą laskę.

Co wtedy czujesz? Zakłopotanie, że tak szybko wyskoczyłaś z osądem, nie poświęcając nawet sekundy na sprawdzenie, co było przyczyną zamieszania? A może chciałabyś się ze wstydu zapaść pod ziemię?

Z naszymi dziećmi jest dokładnie tak samo.

Weźmy jedną z najczęstszych etykietek, czyli LENIWY, choć zasada jest taka sama w stosunku do wszystkich innych.
Często słyszymy od nauczyciela czy terapeuty  „on jest taki leniwy, nic nie chciał zrobić”. Co gorsza, czasem sami wypowiadamy takie stwierdzenia.

Kiedy dziecko nie robi tego, o co je prosimy, najłatwiej jest powiedzieć, że jest leniwe. Nadamy etykietkę LENIWE i po sprawie. Zrzucamy z siebie całą odpowiedzialność za to, jak nam idzie praca z dzieckiem, no bo przecież one jest takie leniwe. My się staraliśmy, ale dziecku się nie chce.

A co jeśli dziecko nie robi tego, o co jest proszone, bo boli je głowa albo brzuch i całą swoją uwagę skupia na bólu? A co jeśli nie rozumie, o co nam chodzi? A co jeśli już robiło to wiele razy i mu się znudziło? A co jeśli widzi inaczej niż my wszyscy i nie może czegoś zobaczyć a tym samym wykonać zadania? A co jeśli nie czuje swego ciała na tyle dobrze, by móc w nim w pełni kompetentnie się posłużyć? A co jeśli myśli, że jak nie będzie robił, to może mu się uda uniknąć sytuacji dla niego trudnej?

Każdy z nas robi najlepiej jak potrafi, na ile pozwalają mu jego możliwości.

Czy dziecko z autyzmem nie chce odnosić sukcesów?
Ależ tak! Tak samo jak my wszyscy. Jednak najczęściej nie ma wystarczających umiejętności, by powiedzieć nam, dlaczego nie wykonuje zadania. Ono czegoś nie robi z wiadomych sobie powodów. A kiedy słyszy w kółko, że nie robi czegoś, bo jest leniwe, po cóż miałoby się starać? Po cóż podejmować wysiłek, skoro wszyscy i tak wiedzą, że jest leniwe? W ten sposób pielęgnujemy w dziecku brak motywacji, o którą w autyzmie i tak jest tak bardzo trudno. Czy o to nam chodzi?

A co, gdybyśmy traktowali zachowanie dziecka jako informację zwrotną odnośnie naszych działań? Może zamiast oceniać dziecko jako leniwe, warto zadać sobie pytanie „co ja mogę zrobić, żeby dziecko mogło odnieść sukces?”. „Jak ja mogę zmodyfikować sytuację, żeby dziecko było w stanie rozwijać swoje kompetencje?”

Czy to znaczy, że stale chcemy ułatwiać dziecku życie i dopasowywać świat do niego? Wcale nie. Tyle że na pewnych etapach musimy to zrobić, bo inaczej nigdy nie pójdziemy dalej. A jak już dziecko opanuje pewne rzeczy, zaczniemy mu utrudniać wyzwanie, zwiększać poziom trudności. Zacznijmy jednak od miejsca, w którym jest dziecko a nie od miejsca, w którym my chcielibyśmy, żeby było.

Tak więc, kiedy widzisz, że dziecko sobie nie radzi, nie robi tego, o co prosisz, zapytaj siebie „co ja mogę zrobić, żeby on był w stanie sprostać zadaniu?” Może trzeba odwrócić krzesło w drugą stronę? Może trzeba zaśpiewać zamiast mówić? Może trzeba pracować na stojąco, bo pozycja siedząca jest zbyt rozluźniająca, poza tym z góry inaczej widać? A może wręcz przeciwnie, trzeba posadzić na podłodze i jeszcze oprzeć o ścianę plecami, żeby ciało miało jak najwięcej punktów podparcia? A może...

Skoro mamy do czynienia z dzieckiem z autyzmem, niezależnie czy jesteśmy jego rodzicem, czy nauczycielem, poczyńmy wysiłek, by chcieć się dowiedzieć, by znaleźć sposób, bo jakiś sposób musi być. Czasem dużo czasu zajmuje znalezienie właściwego klucza, ale nagroda jest wielka, więc warto go szukać…

Ważne wydarzenia

Fundacja Rozwiązać Autyzm rozpoczęła rejestrację na kursy HANDLE:

  • kurs wprowadzający Program HANDLE® w zaburzeniach ze spektrum autyzmu. Wprowadzenie do metody (Introductory Course)
  • oraz szkolenie drugiego stopnia Kurs podstawowy (Basics Course)

Dokładne informacje na www.rozwiazacautyzm.pl

Polecam

Tym, którzy jeszcze nie przeczytali lub nie widzieli, polecam książkę oraz film pt. „Opowieść ojca. Przez mongolskie stepy w poszukiwaniu cudu”.

Piękna, ciepła opowieść, pokazująca, że każdy z nas ma poprzez autyzm własną drogę, którą kroczy najlepiej jak potrafi. Pokazująca także, jak wielką siłę stanowi rodzina, jak ważne jest to, by rodzice byli w tej wymagającej podróży razem. Uświadamiająca także, jak wiele jesteśmy w stanie zrobić w imię miłości do dziecka.
Podkreśla uznanie inności drugiej osoby i to, jak ważne jest umożliwienie jej funkcjonowania w społeczeństwie. Krzepiąca na duchu, godna uwagi pozycja.

Co słychać u innych

Fundacja OKNO zaprasza na warsztaty dla Rodziców

1. Techniki wyciszające
21.11.2010  (niedziela)   godz.  10-14

2. Terapia ręki
28.11.2010 (niedziela)   godz.  10-14

Miejsce: Fundacja OKNO , ul. Żurawia 24a lok 2( parter, w bramie)

Zapisy:

  • telefonicznie: 503171075 Magdalena Okrzasa
  • przez stronę internetową www.fundacjaokno.pl   zakładka : warsztaty
  • mailem : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Subskrybuj bezpłatny magazyn W Drodze… i dowiedz się, jak radzić sobie z otoczeniem mając dziecko z autyzmem
captcha 

Wskazówka dla rodziców dzieci z autyzmem

Zagospodaruj swój czas. Może znajdziesz więcej czasu na zabawę z dzieckiem albo dla siebie.

Aktualności

Ostatnie szkolenia w 2017 roku


17-18 listopada Poznań
VII Spotkanie na Tak – (Nie)Dyrektywnie
info i zapisy

26 listopada Warszawa
Szkolenie HANDLE® I stopnia
info i zapisy

9-10 grudnia Koszalin
Bardzo praktyczny 2-dniowy warsztat "Jak wieść zwyczajne życie z autzymem w tle"
Info i zapisy

Znajdź nas na Facebooku

 
Copyright © 2017 Centrum Rozwoju Relacji Droga Maria Dąbrowska-Jędral. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.