W Drodze... Nr 63

 6 września 2017, Nr 63

 

W Drodze... to BEZPŁATNY magazyn dla rodziców dzieci z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, zawierający proste wskazówki, jak skutecznie wspierać rozwój dziecka i dbać o siebie, by podnosić jakość zycia całej rodziny.

Zapisz się, by dostawać magazyn
„W Drodze...”
 

O czym warto pamiętać, gdy uczysz?

Chcesz swoje dziecko czegoś nauczyć. Myślisz, że to ważne, bardzo ci na tym zależy. Wynajdujesz ciekawe sposoby, jak to robić. W pełni entuzjazmu przystępujesz do tego procesu, wyobrażając sobie, jak on będzie przebiegał, jakie przyniesie korzyści. Być może nawet tłumaczysz swojemu dziecku, co będziecie robić.

Często jednak w swym zapale zapominasz o rzeczy podstawowej dla procesu uczenia się a mianowicie, żeby to, czego chcesz uczyć nie było ważne tylko dla ciebie, ale było istotne przede wszystkim dla twojego ucznia czy też twojego dziecka czy podopiecznego, który wobec ciebie w takim charakterze pozostaje.
Dlaczego to takie istotne?

Ano dlatego, że nie możesz nikogo zmusić, by był twoim uczniem. Wejście w rolę ucznia to akt woli. To deklaracja „chcę się od Ciebie uczyć, bo umiesz coś, czego ja jeszcze nie potrafię”. Możesz kogoś zastraszyć, zniewolić, czy zaszantażować, jeśli takie działanie jest ci bliskie, ale nie możesz na siłę sprawić, by ktoś chciał się od ciebie uczyć.

I tu pojawia się kluczowe pytanie, którego nie możesz pominąć w tym procesie.
PO CO?
Czegokolwiek uczysz, musisz dać dobry powód, by osoba podjęła trud, włożyła wysiłek. Potrzebujesz człowiekowi pomóc odkryć, pomóc zrozumieć , po co ma coś robić.

Po co ma zwracać na Ciebie uwagę?
Po co ma się do Ciebie dopasować?
Po co ma sprawdzić, czy patrzysz tam, gdzie on ci pokazuje?
Po co? Po co? Po co?

Osoby z autyzmem w absolutnie genialny sposób uczą nas tego, że jeżeli nie widzą w czymś sensu, na pewno nie będą tego robić. Są w tym bezkompromisowi, nie cackają się, nie udają i nie będą robić rzeczy tylko dlatego, że my tego chcemy. Twoje dziecko też nie będzie robić, bo mamusia chce. Chcenie mamusi nie jest wystarczającym powodem. By poczynić wysiłek, musi z tego wynikać określona korzyść, która ten wysiłek uzasadnia. Zastanawiasz się jakie to może być korzyść?

Pomyśl, że uczysz tego, że kiedy działacie razem, twoje dziecko musi się do Ciebie dopasować, np. jak przechodzicie przez drzwi, to ma ci je przytrzymać, bo jak tego nie zrobi, to ty zostaniesz na zewnątrz i nie wejdziecie do mieszkania. Jest powód, by przytrzymać drzwi? Jest.

Albo uczysz zwracania uwagi na swoją twarz, w związku z tym nie gadasz tylko pokazujesz twarzą i dopóki człowiek na ciebie nie spojrzy, to się nie dowie, gdzie jest ulubiony tablet. Jest powód, by monitorować Twoją twarz? Jest.

Uczysz pokazywania palcem, to nie zaczynasz od pokazywania oka czy ucha misia, tylko od pokazania na samochód, który człowiek chce dostać, by ustawić go w kolejce do szlabanu. Jak pokaże samochód, dostanie go. Jest powód, by wskazać palcem? Jest.

Przykłady można by mnożyć w nieskończoność.
Po co ja mam sobie tym zawracać głowę? Co w tym jest ważnego? Co ja z tego mam, że to zrobię?

Nie ucz robienia rzeczy dla robienia rzeczy. Jesteśmy istotami celowymi. Podejmujemy działania po to, by osiągnąć konkretne rezultaty. Nie interesuje nas wykonywanie czegoś, czego sensu nie rozumiemy, tylko dlatego, że ktoś ma taką zachciankę.

W RDI® czyli programie rozwoju relacji przywiązujemy ogromną wagę do tego, by w tym, jak tworzymy doświadczenia dla naszego ucznia, było zawarte to „PO CO?”.
Jeśli tego nie ma, bardzo trudno czegoś nauczyć.
Warto pamiętać, by to było „Po co?”, które będzie istotne przede wszystkim dla naszego ucznia, gdyż to własna nie cudza motywacja jest kluczem do sukcesu.

Spotkajmy się jesienią

16 września Wrocław
Szkolenie HANDLE® I stopnia (17-18 września możesz od razu wziąć udział w szkoleniu II stopnia)
Zapisy TUTAJ

17 września Częstochowa
„Od frustracji do relacji…” – wprowadzenie do pracy w programie RDI®
Zapisy drogą e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

7 października Wrocław
Trudne zachowania. Twoja postawa wobec osoby z autyzmem kluczem do sukcesu w pracy.
Zapisy TUTAJ

8 października Wrocław
„Od frustracji do relacji…” – wprowadzenie do pracy w programie RDI®
Zapisy TUTAJ

21 października Węgrów k/ Warszawy
Trudne zachowania. Twoja postawa wobec osoby z autyzmem kluczem do sukcesu w pracy.
Zapisy TUTAJ

22 października Węgrów k/Warszawy
„Od frustracji do relacji…” – wprowadzenie do pracy w programie RDI®
Zapisy TUTAJ

17-18 listopada Poznań
VII Spotkanie na Tak – (Nie)Dyrektywnie
info i zapisy TUTAJ

9-10 grudnia Koszalin
„By codzienność z autyzmem była łatwiejsza”.
info o zapisach wkrótce.

Notka od Marii...

No i po wakacjach! Wraca lubiana przez wielu rutyna i dobrze znany rytm dnia. Wdrażamy się w kolejny rok pracy. Mam nadzieję, że dobrze odpoczęłaś przez lato i ze świeżą energią przystępujesz do działania. Myślałaś, jaką masz intencję na ten czas? Na co liczysz? Czego pragniesz, by się w ciągu nadchodzących miesięcy wydarzyło?
Moje wakacje były mocno sportowe, co zawsze nastraja mnie pozytywnie do działania i już się szykuję do realizacji różnych pomysłów. Przykładam wielką wagę do planowania, w związku z czym mój grafik jest już całkowicie wypełniony do końca roku a i pierwsze półrocze też całkiem gęste. Uwielbiam wiedzieć, co będę robić, zostawiając co nieco miejsca na niespodzianki. A Ty? Planujesz swój czas dość precyzyjnie czy raczej żyjesz bez planu?

W dzisiejszym magazynie zaproszenie na jesienne szkolenia oraz o tym, o czym nie możemy zapomnieć, gdy chcemy kogoś czegoś nauczyć.

Copyright © 2017 Centrum Rozwoju Relacji Droga Maria Dąbrowska-Jędral. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.