W Drodze... nr 9

 

8 kwietnia 2011

 

W Drodze... to BEZPŁATNY magazyn dla rodziców dzieci z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, zawierający proste wskazówki, jak skutecznie wspierać rozwój dziecka i dbać o siebie, by podnosić jakość zycia całej rodziny.

Zapisz się, by dostawać magazyn
„W Drodze...”

 

Notka od Marii...

Uff!!!! Pierwsze szkolenie z metody RDI za nami! Zdjęcie z niego obok.
Dwa tygodnie temu na zaproszenie Fundacji Rozwiązać Autyzm dr Steven Gutstein przeprowadził w Warszawie dwudniowe warsztaty na temat RDI.
Dla mnie osobiście to wielkie wydarzenie. Pamiętam, kiedy rozmawiałam z nim o przyjeździe do Polski 5 lat wcześniej i wreszcie się udało.
Miałam niezwykłe szczęście tłumaczyć wykłady dr Gutsteina i niesamowitą okazję, by znów uczyć się od samego mistrza. To zawsze wielka frajda, uczyć się u źródła.
Panowała niesamowita atmosfera skupienia. W czasie wykładów ani razu nie trzeba było uciszać audytorium a momentami zapadała taka cisza, że niemal słychać było, jak mózgi nas wszystkich przetwarzają to, co słyszeliśmy. Wiele refleksji, wiele myśli, wiele znaków zapytania…
Znacząco wzrosło zainteresowanie RDI, przede wszystkim ze strony rodziców, kiedy w Dzień Dobry TVN mówiliśmy z RDI-tatą o tym sposobie pracy z dzieckiem.
Posypały się maile z zapytaniem o możliwość wejścia w program. Ludzie są rozczarowani, że takiej możliwości nie ma i muszą czekać, aż ktoś jeszcze się wyszkoli. Mam nadzieję, że zmotywuje to specjalistów do kształcenia się w tym kierunku, żeby w Polsce było więcej rodzin RDI.
W związku z tym, że tak dużo wątpliwości pojawiło się, na czym polega metoda, zachęcam do ponownego przeczytania informacji u mnie na stronie. W dzisiejszym magazynie jeszcze dodatkowo o paru elementach napiszę, żeby rozwiać podejrzenia, że RDI to tajemnica.

Wkrótce

Sesja pytań i odpowiedzi na temat programu RDI
Będziesz mogła/mógł zadać pytanie a ja na nie odpowiem. Nie będą to jednak konsultacje dotyczące danego przypadku a wyjaśnienie wątpliwości, na czym polega praca w RDI?
 
Otwarte seminarium pt. „5 najczęstszych błędów w komunikacji z dzieckiem z autyzmem”, które będzie wprowadzeniem do cyklu seminariów na temat komunikacji i tego, jak nad nią pracować.
 
Sprawdzaj swoją skrzynkę, żeby móc wziąć udział w tych wydarzeniach.

RDI to nie książka kucharska

Często rodzice nie znający programu RDI proszą, żeby dać im konkretne wskazówki, jak pracować z dzieckiem. Można wtedy śmiało powiedzieć włączaj je we wszystko, co robisz i pracuj nad jego myśleniem.
I tu zaczyna się problem…
Dlaczego? Bo RDI to nie książka kucharska, którą możemy otworzyć na stronie pt. „Moje dziecko nie chce się włączać we wspólne czynności” i znajdziemy przepis, jak zrobić żeby się włączało.
RDI wymaga dokładnego rozumienia, na czym polega komunikacja, na czym polega współdziałanie. To sztuka uważnego obserwowania dziecka, odbierania od niego informacji zwrotnej, by na jej podstawie odpowiednio dobrać wyzwanie. By odpowiednio je wspomagać, by mogło osiągnąć sukces.
To znacznie więcej niż komunikacja deklaratywna, która często z RDI jest kojarzona. To znacznie więcej niż wspólne robienie prania czy zakupów.

RDI rządzi się bardzo prostymi zasadami a, jak wszystkim wiadomo, rzeczy najprostsze przysparzają nam zawsze najwięcej trudności. RDI dla niektórych rodziców jest na początku trudne. Dlatego też tak a nie inaczej został stworzony protokół pracy, który obowiązuje konsultantów.
Gdyby napisać wskazówki, nie upewniwszy się, że rodzice rozumieją, co robić, jak działać, jak obserwować, wyciągać wnioski, modyfikować, ramować i oświetlać, wprowadzaliby oni te wskazówki w życie tak, jak je zrozumieli, doświadczaliby porażki a nie mając wsparcia, porzucaliby ten sposób pracy, mówiąc, że nie działa.
A przecież RDI działa.
 
„Dla mnie RDI jest źródłem wiedzy, jak spędzać czas z Tosią tak, żebyśmy oboje mieli z tego coraz większą satysfakcję. Bez jej rozwoju bylibyśmy oboje często sfrustrowani a dzięki lekcjom RDI i Twoim radom wiem więcej jak, z Tosią postępować, aby mnie rozumiała. Ćwiczenia powinny być dla mnie sposobem na wspólne życie pełne wyzwań ale i sukcesów, które obojgu nam przynoszą satysfakcję. Wciąż trochę jest to praca zadaniowa a nie naturalna codzienność, ale coraz częściej pomysły "od RDI" wchodzą nam w krew i stają się po prostu częścią naszego życia. Z drugiej strony coraz bardziej cieszę sie z nowych zadań czy rad, bo widzę, że zmieniają one jakość naszego życia i mogą być zabawą, dają nam satysfakcję a nie tylko są dodatkowym obciążeniem”. 
Maciek
 
RDI to proces nie tylko dla dziecka, ale przede wszystkim dla rodziców. Proces, w którym rodzice stopniowo nabywają coraz większych kompetencji w prowadzeniu dziecka i to, co na początku traktowali jak zadanie do wykonania, zaczynają w naturalny sposób wplatać do codziennego bycia z dzieckiem.
 
Chodzi o to, by inaczej zacząć myśleć o dziecku i o swoim zadaniu. Jako rodzice mamy nasze dzieci wychowywać i wprowadzać powoli do świata, przygotowując  jednocześnie na spotkanie z nim. Z dzieckiem neurotypowym proces ten przebiega bardzo płynnie i naturalnie, do tego stopnia, że rodzice, którzy mają tylko neurotypowe dzieci,  często wcale nie są świadomi tego, jak złożone jest to, co robią. Zwyczajnie nie muszą o tym myśleć.
W przypadku dziecka z autyzmem trzeba rozłożyć ten proces na czynniki pierwsze, na kolejne kroki i stopniowo je przechodzić. Tą samą czynność można wykorzystać do wielu różnych rzeczy, w zależności od tego, jak stworzymy ramy oraz co będziemy oświetlać. Kiedy już wiemy, nad czym pracujemy, potrzebujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak będziemy wspomagać. Jak oświetlimy wyzwanie? Jak pokażemy dziecku jego kompetencje? A co jeśli mu się nie uda? Co wtedy zrobimy?
 
Tych pytań jest naprawdę całkiem sporo. Nie da się zatem sprowadzić tego, jak pracować z dzieckiem, do prostych wytycznych.
Rodzice w prowadzeniu dziecka będą upadać wiele razy, porażka stanie się ich przyjacielem, bo nauczą się, że dzięki niej podnoszą swoje kompetencje. Jednak często, gdy doświadczamy porażki, potrzebujemy kogoś, kto nam pomoże wstać, pomoże spojrzeć z innej perspektywy, pomoże znaleźć kolejny „klucz” do naszego dziecka. Kiedy jesteśmy częścią mozaiki, nie zobaczymy całego obrazka, jaki tworzy. Dlatego rodzice pracują z konsultantem.
 
Na koniec, choć nie znaczy to, że mniej ważne, warto podkreślić, że RDI to pewna filozofia rodzicielstwa, która nas przekonuje lub nie. Którą chcemy wykorzystać do swoich potrzeb lub nie. Nie jest ani lepsza ani gorsza od innych. Po prostu jest kolejną opcją.
 
„Praca w RDI zbliżyła mnie do Tosi, pozwala mi znowu czuć się jej mamą. Mam częściej uczucie, że Tosia idzie za mną, uczy się przy mnie. Najważniejsze jednak to, że mam poczucie swobody, niezależności i samodzielności w pracy z Tosią, tzn. buduje się we mnie świadomość mądrego i dobrego rodzica Tosi. RDI to wiedza i wskazówki, jak radzić sobie z autyzmem, ale też siła "wpompowywana" w rodzica, by kombinować, próbować różnych rzeczy i nie trzymać się sztywno tej czy tamtej metody, ale iść za głosem swojego instynktu rodzicielskiego i podpowiedziami dziecka”.
Dominika

Polecam

Nordic walking, czyli maszerowanie z kijami.
To znakomita aktywność dla każdego dziecka i jego rodzica.
Dlaczego?
Ponieważ aktywizuje znakomitą większość naszych mięśni.
Ponieważ jest to rytmiczny zorganizowany ruch, który wpływa organizująco na układ nerwowy.
Ponieważ jest znakomitą okazją do ćwiczenia uczestnictwa prowadzonego, dającą wiele możliwości do pracy, w zależności, co jest naszym celem.
 
Jak myślisz, nad czym tutaj pracujemy?
Subskrybuj bezpłatny magazyn W Drodze… i dowiedz się, jak radzić sobie z otoczeniem mając dziecko z autyzmem
captcha 

Wskazówka dla rodziców dzieci z autyzmem

Zagospodaruj swój czas. Może znajdziesz więcej czasu na zabawę z dzieckiem albo dla siebie.

Aktualności

Ostatnie szkolenia w 2017 roku


17-18 listopada Poznań
VII Spotkanie na Tak – (Nie)Dyrektywnie
info i zapisy

26 listopada Warszawa
Szkolenie HANDLE® I stopnia
info i zapisy

9-10 grudnia Koszalin
Bardzo praktyczny 2-dniowy warsztat "Jak wieść zwyczajne życie z autzymem w tle"
Info i zapisy

Znajdź nas na Facebooku

 
Copyright © 2017 Centrum Rozwoju Relacji Droga Maria Dąbrowska-Jędral. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.