Szkolenie HANDLE® II stopnia
Kurs HANDLE II stopnia, tzw. kurs podstawowy jest przeznaczony dla osób, które ukończyły kurs I stopnia, tzw. wprowadzajacy.
Skończenie kursu HANDLE II stopnia umożliwia jego uczestnikom:
- Dokładne zrozumienie budowy i funkcjonowania poszczególnych elementów układu nerwowego
- Poznanie roli poszczególnych elementów układu nerwowego w procesie uczenia się oraz jak zaburzenia w obrębie ich funkcjonowania wpływają na trudności w codziennych aktywnościach, m.in. w szkole i przedszkol
- Rozumienie kluczowych czynników u osób z trudnościami rozwojowymi, w szczególności z autyzmem, dla dobrego funkcjonowania w codziennym życiu
- Odczytywanie trudności w funkcjonowaniu poszczególnych składowych układu nerwowego na podstawie obserwacji zachowań osoby z autyzmem
- Rozumienie szczególnych potrzeb osoby z autyzmem, których zaspokojenie umożliwia jej efektywniejsze uczenie się
- Adaptacja warunków pracy i życia do potrzeb osoby z autyzmem
- Zdobycie umiejętności odczytywania oznak napięcia w układzie nerwowym
- Poznanie kolejnych ćwiczeń HANDLE
- Umiejętność wykorzystywania ćwiczeń HANDLE w codziennej pracy z osobą z autyzmem
- Umiejętność modyfikowania ćwiczeń HANDLE adekwatnie do potrzeb osoby z autyzmem
Szkolenie trwa sześć spotkań w trybie online w godz. 19.30−21.30
Instruktor: Maria Dąbrowska-Jędral, Certyfikowany Instruktor HANDLE II stopnia, Certyfikowany Skriner HANDLE.
Najbliższe szkolenia online
6 spotkań online: 19 i 26 lipca oraz 2,16,23,30 sierpnia 2023 r. w godz.19.30 – 21.30 na platformie Zoom
Plan kursu
Omówienie budowy i funkcji układu nerwowego
- Neuron
- Autonomiczny system nerwowy
- Nerwy czaszkowe
- Nerwy obwodowe
- Móżdżek
- Układ limbiczny
- Pień mózgu i układ siatkowaty aktywujący
Procesy energetyczne
- Ucho wewnętrzne/układ przedsionkowy: siła ciążenia, kostne przewodzenie wibracji
- Układ wzrokowy: fale wzrokowe
- Zmysł dotyku: fale związane z ruchem powietrza
- Węch: cząsteczki przemieszczające się w powietrzu
- Słuch: fale dźwiękowe
- Uziemienie
Mechanizm bodziec-reakcja
- Motywacja
- Antycypacja
- Percepcja
- Pamięć
- Planowanie
- Działanie
Układy w neurorozwoju i ich związek z ASD
- Dotyk
- Węch
- Smak
- Funkcje układu przedsionkowego (ucho wewnętrzne)
- Kinestezja (mięśnie, świadomość kinestetyczna)
- Propriocepcja (poczucie ciała w przestrzeni)
- Napięcie mięśniowe (napięcia mięśnia w spoczynku)
- Oral Motor functions (okolica jamy ustnej) Widzenie (w świetle)
- Ruchomość gałek ocznych (płynne wodzenie wzrokiem)
- Obuoczność
- Słuch
- Sekwencyjna pamięć słuchowa
- Różnicowanie (odruchy, poruszanie różnymi częściami ciała)
- Lateralizacja (dominacja, świadomość prawej i lewej strony)
Oznaki stresu w obrębie układu nerwowego
- Objawy somatyczne
- Dezorientacja
- Trudność z utrzymaniem skupienia wzroku
- Żądanie/potrzeba zatrzymania aktywności
- Problemy z wcześniej prawidłowo wykonywanymi zadaniami
- Trudności ze spaniem
- Słaby apetyt
- Depresja
- Letarg/niski poziom energii
- Wyciszenie/ożywienie
- Niepokój/strach/paranoja
Neurologia
- Odkrycia naukowe w ASD i praktykach HANDLE
Gotowość
- Oparta raczej na rozwoju układu nerwowego niż na chronologii i standaryzacji
Aktywności HANDLE – możliwe modyfikacje i poszukiwania odpowiednich form odpowiednio do indywidualnych potrzeb
Powtórzenie aktywności z kursu wprowadzającego
Nowe aktywności
- Przemieszczanie koralika
- Przykrywanie uszu
- Przechodzenie przez koło /tor przeszkód
- Wschód-zachód
- Ćwiczenia regulujące funkcje układu przedsionkowego
- Kręcenie liną
Najbliższe szkolenia online
6 spotkań online: 19 i 26 lipca oraz 2,16,23,30 sierpnia 2023 r. w godz.19.30 – 21.30 na platformie Zoom